Brak informacji o poprzedniej stronie.

↰ powrót do programu studiów

Sylabusy w bazie:

Seminarium magisterskie obowiązkowy| - Ochrona przyrody i edukacja przyrodniczo-leśna - ogólnoakademicki - II stopień - II - |13892019-04-22 1
Seminarium magisterskie 2020 obowiązkowy| - Biotechnologia - ogólnoakademicki - II stopień - II - |20682020-08-21 1
Seminarium magisterskie 2021_2 obowiązkowy| - Biologia - praktyczny - II stopień - II - |22792021-04-22 1
Seminarium magisterskie 2020 obowiązkowy| - Biologia - ogólnoakademicki - II stopień - I i II st. magisterskich - |20532021-09-27 1

wybrano: 2053


Seminarium magisterskie

Sylabus zajęć

Informacje podstawowe

Kierunek studiów
Specjalność
-
Jednostka organizacyjna
Wydział Biologii
Poziom studiów
Forma studiów
Profil studiów
Profil ogólnoakademicki
Cykl dydaktyczny
-3
Języki wykładowe
Polski
Obligatoryjność
Obowiązkowy
Blok zajęciowy
Przedmioty nieprzypisane
Koordynator zajęć
dr hab. Rafał Bernard, rbernard@amu.edu.pl
Prowadzący zajęcia
dr hab. Rafał Bernard, rbernard@amu.edu.pl, dr hab. Eliza Rybska, elizary@amu.edu.pl, dr Agnieszka Cieszyńska, agnow@amu.edu.pl
Okres
Semestr -1
Forma zajęć / liczba godzin / forma zaliczenia
  • Zaliczenie z oceną
Liczba punktów ECTS

Cele kształcenia dla zajęć

1. Wypracowanie/weryfikacja koncepcji rozwiązania problemu badawczego lub koncepcji dydaktycznych, będących przedmiotem pracy magisterskiej. 2. Przygotowanie studentów do samodzielnego opracowania uzyskanych wyników lub zaplanowanych koncepcji na podstawie własnej wiedzy oraz krytycznej analizy najnowszej literatury przedmiotu. 3. Poszerzenie horyzontów naukowych studentów poprzez analizę i dyskusję problematyki z kręgu ich zainteresowań badawczych lub badawczo-dydaktycznych. 4. Rozwinięcie umiejętności prezentacji omawianych zagadnień naukowych i prowadzenia w grupie konstruktywnej dyskusji naukowej na temat przedstawianych zagadnień. 5.. Rozwinięcie umiejętności korzystania z właściwych źródeł literaturowych, krytycznej oceny literatury naukowej opublikowanej w języku polskim i obcym oraz wykorzystywania źródeł z poszanowaniem praw własności intelektualnej.

Wymagania wstępne

Wymagania wstępne odnoszą się do znajomości zagadnień w zakresie nakreślonym programem kierunku studiów. Oczekuje się, że studenci mają sprecyzowany krąg zainteresowań problematyką naukową i badawczą. Znajomość języka angielskiego w stopniu pozwalającym na korzystanie z anglojęzycznej specjalistycznej literatury.

Efekty uczenia się dla zajęć

Symbol EU dla zajęć/przedmiotuPo zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka:Symbole EK dla kierunku studiów
Efekt_01zna i rozumie problemy badawcze w zakresie wiedzy dotyczącej przygotowywanej pracy
Efekt_02potrafi wypracować koncepcję pracy magisterskiej stosowną do założonych celów i uwzględniającą dotychczasowe dokonania naukowe w zakresie danej problematyki
Efekt_03potrafi korzystać - z poszanowaniem praw autorskich - ze źródeł niezbędnych do oceny problematyki badawczej, opracowania teoretycznych podstaw wykonywanej pracy badawczej/koncepcyjnej, wypracowania stosownej metodyki, a także do analizy i omówienia osiągniętych wyników
Efekt_04potrafi w sposób komunikatywny zaprezentować główne tezy/aspekty pracy magisterskiej oraz w trakcie dyskusji udzielać merytorycznych odpowiedzi
Efekt_05potrafi przedstawić kolejne etapy realizacji pracy magisterskiej w postaci referatu i prezentacji multimedialnej
Efekt_06jest gotów do poszerzania swoich horyzontów poznawczych poprzez przygotowywanie i prezentowanie wybranych zagadnień z zakresu zainteresowań badawczych oraz czynny udział w dyskusji obejmującej problematykę przedstawianą przez innych uczestników zajęć

Treści programowe

Lp. Treści programowe dla zajęć/przedmiotu Symbol EU dla zajęć/przedmiotu
1.

Przegląd, z wykorzystaniem literatury światowej, aktualnej problematyki z zakresu zainteresowań badawczych i edukacyjnych grupy studentów uczestniczących w zajęciach

Efekt_01, Efekt_02, Efekt_03, Efekt_06
2.

Analiza wybranych tekstów fachowych poszerzających teoretyczną wiedzę na temat podstawowych problemów i metod badawczych stosowanych w wybranej dziedzinie

Efekt_01, Efekt_02, Efekt_03, Efekt_06
3.

Prezentacja problemów badawczych analizowanych czy realizowanych przez seminarzystów lub koncepcji przygotowanych rozwiązań dydaktycznych

Efekt_01, Efekt_02, Efekt_04, Efekt_05, Efekt_06
4.

Sztuka dyskusji zastosowanych metod i uzyskanych wyników: przykłady umiejętnego i prawidłowego oraz nieprawidłowego wykorzystania źródeł. Wybrane zagadnienia dotyczące prawa własności intelektualnej

Efekt_01, Efekt_02, Efekt_03, Efekt_04, Efekt_05, Efekt_06
5.

Omówienie zasad przygotowywania pracy magisterskiej. Tworzenie planu/konspektu pracy badawczej lub koncepcyjnej. Planowanie poszczególnych etapów jej realizacji

Efekt_02, Efekt_05
6.

Jak pisać pracę magisterską - omówienie struktury pracy magisterskiej, podziału treści na rozdziały i akapity, konstrukcji akapitu, używania języka fachowego i formalnego oraz zasad odwoływania się do źródeł i cytowania

Efekt_02, Efekt_03, Efekt_05
7.

Skuteczne wyszukiwanie informacji naukowej: źródła, wyszukiwarki, zasoby elektroniczne dostępne na Uniwersytecie (bazy: Web of Sci., PubMed); system antyplagiatowy; serwisy społecznościowe jako źródło informacji

Efekt_01, Efekt_03, Efekt_06

Informacje dodatkowe

Metody i formy prowadzenia zajęć
Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień
Wykład konwersatoryjny
Dyskusja
Praca z tekstem
Metoda analizy przypadków
Metoda badawcza (dociekania naukowego)
Metody aktywizujące (np.: „burza mózgów”, technika analizy SWOT, technika drzewka decyzyjnego, metoda „kuli śniegowej”, konstruowanie „map myśli”)
Praca w grupach
Sposoby ocenianiaSymbole EK dla modułu zajęć/przedmiotu
EK_1EK_2EK_3EK_4EK_5EK_6
Raportxxxxxx
Prezentacja multimedialnaxxxxxx
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM
bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne (91-100%)
dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne (81-90%)
dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne (71-80%)
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne (61-70%)
dostateczny (dst; 3,0): dostateczna wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne (51-60%)
niedostateczny (ndst; 2,0): niedostateczna wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne (0-50%)

Literatura

Wydawnictwa książkowe

    1. Bernard R.: Przewodnik dla studentów piszących prace dyplomowe na Wydziale Biologii UAM w Poznaniu. Praca magisterska, , Poznań, 2021
    2. Majchrzak J., Mendel T.: Metodyka pisania prac magisterskich i dyplomowych , Wydawnictwo AE, Poznań, 1999
    3. Weiner J.: Technika pisania i prezentowania przyrodniczych prac naukowych. Przewodnik praktyczny, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2006

Nakład pracy studenta i punkty ECTS

Forma aktywności Średnia liczba godzin* na zrealizowanie aktywności
Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem60
Praca własna studenta:
Przygotowanie do zajęć60
Czytanie wskazanej literatury30
Przygotowanie pracy pisemnej, raportu, prezentacji, demonstracji, itp.50
Przygotowanie projektu
Przygotowanie pracy semestralnej
Przygotowanie do egzaminu / zaliczenia
SUMA GODZIN200
LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA MODUŁU ZAJĘĆ/PRZEDMIOTU8

* godzina (lekcyjna) oznacza 45 minut